سفارش تبلیغ
صبا ویژن

28 بیماری ویروس ویرانگر

بیماری های مسری تاریخ بشریت را شکل داده اند و امروز نیز در کنار ما هستند. از آنجا که کروناویروس جدید در سرتاسر سرزمین اصلی چین و نقاط دیگر جهان پخش می شود ، چنین بیماری های عفونی برای بسیاری از ما مهم است. در اینجا به برخی از بدترین این عفونت ها می پردازیم ، از آبله و دنگ گرفته تا SARS های اخیر ، ویروس کروناویروس جدید و ویروس زیکا.

 

coronavirus جدید

تصویری از یک coronavirus. (اعتبار تصویر: Shutterstock)

coronavirus رمان 2019 (2019-nCoV) نوعی از coronavirus است که برای اولین بار در دسامبر سال 2019 در ووهان ، چین ظاهر شد. اگرچه فقط کشف شد ، 2019-nCoV در حال حاضر به سرعت در چین و سراسر جهان گسترش یافته است. از 10 فوریه 2020 ، ویروس منجر به بیش از 40،000 بیماری و 900 مرگ در چین و همچنین بیش از 400 بیماری و دو مورد در خارج از سرزمین اصلی چین شده است. (اکثریت قریب به اتفاق موارد و مرگ و میرها در استان هوبی ، جایی که ووهان قرار دارد رخ داده است.)

 

Coronaviruses خانواده زیادی از ویروس ها هستند که باعث بیماری تنفسی می شوند. این خانواده شامل ویروس هایی است که باعث SARS (سندرم حاد تنفسی حاد) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) می شوند.

 

از آنجا که 2019-nCoV بسیار جدید است ، بسیاری از ناشناخته ها در مورد ویروس باقی مانده اند ، از جمله دقیقاً چقدر به راحتی گسترش می یابد ، چقدر کشنده است و آیا این امر باعث بروز همه گیری جهانی خواهد شد. (سازمان بهداشت جهانی شیوع سال 2019-nCoV را "اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی" اعلام کرده است ، اما هنوز آن را یک بیماری همه گیر اعلام نکرده است.)

 

مطالعات نشان می دهد که 2019-nCoV احتمالاً در خفاش ها سرچشمه گرفته است ، اما این امر باعث شده است که این حیوان از طریق یک حیوان هنوز شناسایی نشده ، که به عنوان پلی بین خفاش ها و انسان ها عمل می کند ، به سمت افراد پرش شود.

 

ابله

گورستان آبله در بنگلادش (اعتبار تصویر: CDC / سازمان بهداشت جهانی ؛ استنلی O. فاستر / پیر کلکوین)

دانشمندان فکر می کنند آبله ، که باعث ایجاد ضایعات پوستی می شود ، حدود 3000 سال پیش در هند یا مصر ، قبل از جابجایی در سراسر جهان پدید آمده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، ویروس واریولا ، که باعث ایجاد آبله می شود ، به عنوان یک سوم از کسانی که به آن آلوده شده اند کشته و دیگران را زخمی و کور کرده است.

 

عکسی که در سال 1975 گرفته شده نشان می دهد قبرستان روستا در حومه شهر بنگلادش که قربانیان آبله از آنجا دفن شده اند. اعتقاد بر این است که این بیماری 46 درصد قربانیان خود را در بیمارستانی در داکا ، بنگلادش کشته و قرن ها این کشور را ویران کرده است.

در سال 1980 ، سازمان جهانی بهداشت پس از یک دهه فعالیت واکسیناسیون ، این بیماری را ریشه کن کرد. آخرین نمونه های باقی مانده از این ویروس در مراکز در ایالات متحده و روسیه نگهداری می شوند.

 

طاعون

نقاشی که اثرات طاعون در بازل ، سوئیس ، 1349 را نشان می دهد. (اعتبار تصویر: آرشیو هولتون / گتی ایماژ)

برخلاف آبله ، این قاتل باستانی هنوز در کنار ما است. طاعون ناشی از باکتری حمل شده توسط کک ، به دلیل فروپاشی جوامع از جمله اروپا در قرن 14th در زمان مرگ سیاه مقصر شناخته شده است ، هنگامی که تقریباً یک سوم جمعیت از جمله در بازل سوئیس را از بین برد ، از سال 1349 در این نقاشی به تصویر کشیده شده است. بیماری به سه شکل ایجاد می شود ، اما مشهورترین آن طاعون بوبونیک است که توسط بوبوها یا گره های لنفاوی متورم به چشم می خورد. WHO گفت اگرچه آنتی بیوتیک های ایجاد شده در دهه 1940 می توانند این بیماری را درمان کنند ، در کسانی که درمان نشده اند ، طاعون می تواند 50 تا 60 درصد مرگ و میر داشته باشد.

 

مالاریا

یونتا ، 6 ساله ، به همراه خواهرش مونترا ، 3 ساله ، و برادر Leakhena ، 4 ماه در زیر تختخواب پشه استراحت می کنند و از باران موسمی خشک نمی شوند و در اثر باران موسمی در 18 ژوئیه 2010 در روستای Prey Mong kol در استان Pailin نگهداری می شود. (اعتبار تصویر: پائولا برونشتاین / گتی ایماژ) )

اگرچه قابل پیشگیری و قابل درمان است ، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، مالاریا بخش هایی از آفریقا را ویران کرده است ، جایی که این بیماری 20 درصد از مرگ و میر کودکان را تشکیل می دهد. در قاره های دیگر نیز وجود دارد. انگل انجام شده توسط پشه های خونی خون باعث ایجاد این بیماری می شود که ابتدا با ایجاد تب ، لرز و علائم مانند آنفولانزا قبل از پیشرفت به عوارض جدی تر مشخص می شود. تا سال 1951 ، این بیماری با کمک آفت کش DDT از ایالات متحده حذف شد. اقدامات بعدی WHO برای ریشه کن کردن مالاریا تنها در بعضی از مناطق موفقیت آمیز بود و هدف از این امر کاهش انتقال بیماری است. مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده.

 

WHO به منظور کاهش نیش ناشی از پشه های مالاریا ، از جمله در کامبوج ، شبکه های به اصطلاح طولانی مدت حشره کش را توزیع کرده است.

 

آنفلوانزا

ویروس آنفولانزا (اعتبار تصویر: CDC / داگ جردن ، م.ا.)

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، یک عفونت فصلی ، تنفسی ، آنفولانزا مسئول حدود 3 میلیون تا 5 میلیون مورد بیماری شدید و حدود 250،000 تا 500،000 مرگ در سال در سراسر جهان است.

 

اما به صورت دوره ای ، عفونت ویروسی بسیار ویران کننده می شود: یک بیماری همه گیر در سال 1918 ، حدود 50 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است. همانطور که از ترساندن "آنفولانزای خوکی" و "آنفولانزای مرغی" در سالهای اخیر مشخص شد ، برخی ویروس های آنفلوانزا می توانند در بین گونه ها پرش کنند.

 

بیماری سل

اشعه ایکس بیمار مبتلا به سل (اعتبار تصویر: CDC)

بالقوه کشنده ، سل یا "سل" ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که معمولاً به ریه ها حمله می کند و باعث سرفه های خونین امضا می شود. در بیمارانی که از مرحله پیشرفته سل رنج می برند ، می توانید اثرات اشعه ایکس ریه را مشاهده کنید (در تصویر). ،

 

این باکتری باعث نمی شود که همه افراد مبتلا به آن مبتلا شوند و حتی یک سوم از جمعیت جهان در حال حاضر باکتری را بدون نشان دادن علائم حمل می کنند. و در بین افراد آلوده به سل (اما نه HIV) ، 5 تا 10 درصد در طول زمان زندگی در بعضی مواقع بیمار یا عفونی می شوند.

 

HIV / AIDS

تصویر 3 بعدی از ویروس HIV (اعتبار تصویر: حسن نیت ارائه دهنده تصویر از ایوان کنستانتینف ، یوری استفانف ، الکساندر کوالوفسکی ، یگور ورونین - شرکت علوم تجسمی)

در پایان سال 2018 ، حدود 37.9 میلیون نفر در سراسر جهان با یک ویروس نقص ایمنی بدن (HIV) در سراسر جهان زندگی می کردند که 25.7 میلیون نفر از این افراد در آفریقا بودند. حدود 770،000 نفر در سراسر جهان در سال 2018 بر اثر HIV / AIDS جان خود را از دست دادند. براساس WHO ، 49000 نفر از این مرگ و میرها در آمریکا بوده است.

 

در حالی که بسیاری از بدترین مجرمین در این لیست بیماری ها رابطه ای دیرینه با انسان دارند ، اما اچ آی وی یک ورود اخیر است. اثر ضد ویروس HIV در سلولهای سیستم ایمنی بدن برای اولین بار در سال 1981 ثبت شد. با از بین بردن بخشی از سیستم ایمنی بدن ، HIV قربانیان خود را در برابر انواع بیماریهای فرصت طلب آسیب پذیر می کند. اعتقاد بر این است که از ویروس نقص ایمنی Simian (SIV) پدید آمده است ، که میمون ها و میمون ها را آلوده می کند.

 

وبا

بیمارستان وبا (اعتبار تصویر: CDC)

وبا باعث اسهال حاد می شود که در صورت عدم درمان می تواند ظرف چند ساعت از بین ببرد. افراد با خوردن یا نوشیدن مواد حاوی باکتری Vibrio cholerae به این بیماری مبتلا می شوند. این باکتری ها از طریق مدفوع آلوده آلوده به غذا و آب هستند. از آنجا که برای نشان دادن علائم 12 ساعت تا 5 روز ممکن است طول بکشد ، افراد می توانند ناخواسته بیماری را از طریق مدفوع خود گسترش دهند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند به لطف بهداشت بهتر ، موارد وبا در 100 سال گذشته در کشورهای صنعتی نادر بوده است ، اما WHO تخمین می زند که در سراسر جهان هر ساله بین 21،000 تا 143،000 فرد را می کشد.

 

با این وجود ، در طول قرن نوزدهم ، وبا از خانه خود در هندوستان شیوع پیدا کرد و باعث شد شش بیماری همه گیر منجر به کشته شدن میلیون ها انسان در همه قاره ها شوند. طی اپیدمی وبا در پرو در سال 1992 ، یک سالن انتظار بیمارستان (که در تصویر نشان داده شده است) به بخش اورژانس وبا تبدیل شده است.

 

اخیراً ، شیوع وبا در هائیتی ، که پس از وقوع زلزله ویرانگر آن کشور در سال 2010 آغاز شد ، بیش از 810000 نفر را بیمار کرده و نزدیک به 9000 نفر را کشت.

هاری

سگ چوپان آلمانی تهاجمی. (اعتبار تصویر: ویکتوریا آنتونوا / Shutterstock.com)

دیگر تهدیدی در ایالات متحده نیست ، هاری هنوز هم در سایر مناطق جهان یک مشکل کشنده است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هاری هر ساله در کشورهای آفریقا و آسیا منجر به "ده ها هزار نفر" می شود. تقریباً دو نفر سالانه در ایالات متحده از این بیماری جان خود را از دست می دهند که از طریق بزاق حیوانات آلوده بویژه سگ ها به انسان منتقل می شود.

 

علائم اولیه هاری در انسان قابل تشخیص است ، زیرا این بیماری از آنفولانزا تقلید می کند و ضعف عمومی ، ناراحتی و تب را شامل می شود. اما با پیشرفت بیماری ، طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، بیماران ممکن است دچار هذیان ، رفتار غیر طبیعی ، توهم و بی خوابی شوند. تا به امروز ، کمتر از 10 نفر که به بیماری هاری مبتلا شده اند و علائم خود را نشان داده اند ، زنده مانده اند.

 

با این حال ، واکسن هاری وجود دارد و معمولاً هم در جلوگیری از عفونت با ویروس و هم در درمان افراد آلوده قبل از شروع علائم بسیار مؤثر است.

 

ذات الریه

این تصویر دو سلول باکتریایی را نشان می دهد که با گلبول های سفید خون در تعامل هستند. (اعتبار تصویر: موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی (NIAID))

ذات الریه ممکن است همان ترس و بیماری هایی مانند هاری یا آبله را ایجاد نکند ، اما این عفونت ریه می تواند کشنده باشد ، خصوصاً برای افراد مسن تر از 65 سال یا کمتر از 5.

 

به گفته دکتر آمش عدلیا ، یک متخصص بیماری های عفونی و همکار ارشد مرکز امنیت پزشکی دانشگاه پیتسبورگ ، این بیماری می تواند توسط باکتری ها ، ویروس ها یا ترکیبی از هر دو ایجاد شود. آدالجا در سپتامبر 2016 به Live Science گفت: فرد همچنین می تواند از عفونت قارچی ، انگل یا واکنش به برخی داروهای ذات الریه پنومونی دریافت کند.

 

براساس CDC ، در سال 2017 ، 49157 مرگ و میر ناشی از پنومونی در ایالات متحده رخ داده است.

 

اسهال عفونی

زن بیمار در رختخواب. (اعتبار تصویر: سالار نورکوویچ / Shutterstock.com)

روتاویروس ، شایعترین علت بیماری گاستروانتریت ویروسی (التهاب معده و روده) یک بیماری اسهالی است که می تواند کشنده باشد. مطابق WHO ، در سال 2013 ، روتاویروس 215000 کودک زیر 5 سال در سطح جهان را کشت. حدود 22 درصد از این مرگ و میرها فقط در هند رخ داده است. و به طور کلی بیشتر مرگ ها در کودکانی که در کشورهای کم درآمد زندگی می کنند اتفاق می افتد.

 

ویروس باعث کم آبی بدن می شود که با اسهال شدید ، آبکی و استفراغ همراه است. WHO می گوید ، چهار واکسن روتاویروس وجود دارد که در جلوگیری از بیماری بسیار مؤثر است.

 

ابولا

فشار ویروس ابولا (اعتبار تصویر: NIAID)

اگرچه نادر است ، بیماری ویروس ابولا (EVD) یک عفونت اغلب کشنده است که توسط یکی از پنج سویه ویروس ابولا ایجاد می شود. ویروس بسیار سریع گسترش می یابد و بر پاسخ ایمنی بدن غلبه می کند و باعث ایجاد تب ، درد عضلات ، سردرد ، ضعف ، اسهال ، استفراغ و درد شکمی می شود. برخی از آنها که به ابولا مبتلا می شوند نیز در اواخر بیماری از بینی و دهان خون می گیرند - شرایطی که به سندرم خونریزی مشهور است.

 

ویروس ابولا از طریق شخص به مایعات بدن از فرد به فرد دیگر منتقل می شود و فرد سالم می تواند با تماس با خون یا ترشحات شخص آلوده یا لمس سطوح (مانند لباس یا ملافه) حاوی این مایعات ، ویروس را منقبض کند.

 

بزرگترین شیوع ابولا در سال 2014 در آفریقای غربی آغاز شد. هنگامی که شیوع بیماری در سال 2016 پایان یافت ، حدود 11325 نفر در این شیوع جان باختند که 28 هزار و 652 مورد مشکوک و تأیید شده از ویروس گزارش شده است. در آگوست سال 2018 ، جمهوری دموکراتیک کنگو شیوع ابولا را در استان شمالی کیوو اعلام کرد. آن شیوع که 3،428 نفر را آلوده کرده و از فوریه 2020 تاکنون 2،246 نفر را کشته اند ، همچنان ادامه دارد. واکسیناسیون برای تماس نزدیک بیماران ابولا به نام rVSV-ZEBOV در سال 2019 تصویب شد

 

بیماری واریانت کروتزفلدت-یاکوب

گاو در یک زمینه. (اعتبار تصویر: DanVostok / Shutterstock.com)

نام آن تنها مشکل پیچیده در مورد بیماری Creutzfeldt-Jakob یا vCJD نیست. این بیماری نادر و کشنده ، همانطور که از نام آن پیداست ، نوعی از بیماری Creutzfeldt-Jakob (CJD) است. این طبقه بندی به عنوان یک آنسفالوپاتی اسفنجی قابل انتقال (TSE) طبقه بندی شده است - قابل انتقال است زیرا می تواند از گاو به انسان و به صورت اسفنجی پخش شود زیرا این امر باعث یک تخریب مشخصه "اسفنجی" از بافت مغز می شود.

 

انسان می تواند در هنگام خوردن گوشت گاو از گاوها با آنسفالوپاتی گاوی اسفنجی (BSE) ، یک بیماری شبیه به vCJD که در گاوها اتفاق می افتد ، دچار سرطان خون شوند. بین سالهای 1996 و مارس 2011 ، تقریباً 225 مورد ابتلا به vCJD در انگلستان و چندین کشور دیگر گزارش شده است. قبل از سال 1996 ، دانشمندان نمی دانستند که مردم می توانند CJD را از خوردن گوشت آلوده به BSE به دست آورند. اکثر افرادی که قبل از این بیماری دچار آن شده اند به صورت پراکنده یا به دلیل جهش ژنی خاص در ارتباط با این بیماری هستند. و حدود 5 درصد از کل موارد گزارش شده از انتقال اتفاقی این بیماری از طریق تجهیزات جراحی آلوده یا پیوندهای خاص بافت چشم و مغز است.

 

افرادی که به vCJD آلوده شده اند نسبت به افراد آلوده به CJD جوان تر هستند. سن متوسط ??مبتلایان به vCJD 28 سال است ، در حالی که طبق گفته WHO برای بیماران مبتلا به CJD 68 سال است. مبتلایان به نسخه های مختلف این بیماری ، علائم روانپزشکی از جمله افسردگی ، بی اشتهایی یا اضطراب را نشان می دهند.

 

ماربورگ

این تصویر رنگی تعدادی ویروس ویروس ماربورگ را نشان می دهد ، همانطور که از طریق میکروسکوپ الکترونی انتقال مشاهده می شود. ویروسهای ابولا و ویروس ماربورگ هر دو متعلق به همان خانواده ویروس ها هستند ، به نام خانواده filovirus. (اعتبار تصویر: فردریک مورفی)

ویروس ماربورگ متعلق به خانواده ویروسهای ویروس Filovirus است که ویژگی تعیین کننده آنها اشکال رشته ذرات ویروسی است. بیماری ناشی از آن ، ویروس ماربورگ (MVD) ، از طریق مایعات بدن ، شبیه به ابولا از شخص به فرد دیگر منتقل می شود. ویروس ماربورگ نیز موارد مشترک دیگری با ابولا دارد. توسط خفاش های میوه ای متعلق به خانواده Pteropodidae به انسان منتقل می شود و در بعضی از بیماران می تواند باعث تب خونریزی ویروسی شود.

 

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، ویروس ماربورگ برای اولین بار در سال 1967 در آلمان شناسایی شد. میمون ها مانند انسان ها می توانند به ویروس ماربورگ آلوده شوند. خفاش های میوه ای ، به دلیل ویروس ماربورگ (یا ویروس ابولا) بیمار نمی شوند. آنها به سادگی مخزن یا میزبان ویروس هستند.

 

سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)

ذرات ویروس MERS در روده. (اعتبار تصویر: Kateryna Kon / Shutterstock.com)

به نظر می رسد اگر بیماری های ناشی از خفاش مانند ابولا و ماربورگ کافی نباشد ، به نظر می رسد پستانداران پرنده نیز میزبان یک بیماری کشنده دیگری هستند: سندرم تنفسی خاورمیانه یا MERS ، یک بیماری تنفسی ویروسی که اولین بار در سال 2012 در عربستان سعودی شناسایی شد. . با این حال ، اگرچه MER ها از خفاش ها سرچشمه گرفته اند ، براساس WHO ، مخزن اصلی آن در خاور میانه احتمالاً شترهای مسلح است.

 

coronavirus MERS (MERS-CoV) ارتباط نزدیکی با SARS و کورون ویروس 2019-ncOv در حال حاضر در چین دارد. افرادی که دچار MERS می شوند ، دچار بیماری تنفسی شدید از جمله تب ، سرفه و تنگی نفس می شوند. از سال 2020 ، 2،494 مورد بیماری گزارش شده است ، بیشتر در عربستان سعودی. براساس آمار WHO ، حدود 34? ??افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند فوت کردند.

 

دنگو

ماکرو از پشه (Aedes ae Egypti) در حال مکیدن خون نزدیک به پوست انسان است. (اعتبار تصویر: PongMoji / Shutterstock.com)

براساس WHO و CDC ، ویروس های ناشی از پشه - که آواز آنها یکی از بسیاری از آنهاست - سالانه حدود 50،000 نفر را در سراسر جهان می کشند. (مالاریا در این تخمین گنجانده نشده است زیرا ناشی از یک انگل است ، نه ویروس.)

 

Dengue (تلفظ den "gee) نوعی بیماری است که توسط یکی از چهار ویروس مرتبط ایجاد می شود: DENV 1 ، DENV 2 ، DENV 3 و DENV 4. پشه ها - پشه ها - معمولاً گونه Aedes aegypti (در اینجا نشان داده شده است) ، اما گاهی اوقات A. albopictus - بیماری را از یک فرد به فرد دیگر گسترش دهید. این امکان وجود ندارد که مردم صدای دنگ را از یکدیگر بگیرند. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً علائم شبه آنفولانزا را تجربه می کنند. براساس WHO ، ویروس منجر به عارضه بالقوه کشنده ای می شود که به عنوان "دنگو شدید" یا تب خونریزی دنگی شناخته می شود و علائم آن شامل تب ، درد شکم ، استفراغ ، خونریزی و مشکل تنفسی است.

تب زرد

یک قطره پشه و آب. (اعتبار تصویر: آزمایشگاه هو برای زیست سنجی ، جورجیا فناوری)

مانند دنگ ، تب زرد عضو خانواده فلاویویروس است و توسط پشه ها از یک نفر به نفر دیگر سرایت می کند. این بیماری از علائمی که توسط درصد کمی از مبتلایان آلوده تجربه می شود: زردی یا زردی پوست و چشم ها نام می برد.

 

با این حال ، بیشتر افرادی که به ویروس مبتلا می شوند هرگز دچار زردی یا علائم شدید دیگری نمی شوند. درصد کمی از بیمارانی که دچار چنین علائمی می شوند ، کسانی هستند که وارد مرحله دوم و سمی تر از بیماری می شوند که بر سیستم بدن آنها از جمله کبد و کلیه تأثیر می گذارد. براساس WHO ، نیمی از بیمارانی که وارد فاز سمی تب زرد می شوند طی 7 تا 10 روز می میرند.

 

خوشبختانه برای کسانی که در یکی از 47 کشور آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و آفریقا زندگی می کنند و در آنجا مسافرت می کنند که تب زرد آن بومی است ، یک واکسن بسیار مؤثر علیه این بیماری وجود دارد. به گفته سازمان جهانی بهداشت ، در قرن 17th ، هنگامی که تب زرد برای اولین بار به آمریکای شمالی و اروپا منتقل شد ، جایی که باعث شیوع عظیم و در برخی موارد ، جمعیت های فروپاشی شد.

 

Hantaviruses

ماوس گوزن حامل ویروس "Sin Nombre" است ، که باعث ایجاد هانتی ویروس می شود. (اعتبار تصویر: CDC / جیمز گاتانی)

Hantaviruses توسط جوندگان ، به ویژه موش ها و موش ها در انسان پخش می شود. در صورت تماس مستقیم با ترشحات بدن این حیوانات یا در صورت تنفس در ذرات حامل ویروس از آن ترشحی که تبدیل به هوازدگی می شوند ، افراد می توانند به هانتا ویروس آلوده شوند.

 

hantavirus Sin Nombre برای اولین بار در سال 1993 در ایالات متحده شناسایی شد پس از یک بیماری مرموز کشته شدن چند جوان در منطقه چهار گوشه جنوب غربی. نیمی از 24 بیمار که در ابتدا به ویروس Sin Nombre آلوده شده بودند در اثر این بیماری درگذشت - یک عفونت تنفسی شدید که به سندرم ریوی هانتاویروس یا HPS معروف است.

 

در خارج از ایالات متحده - در آسیا ، اروپا و برخی از مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی - هانتاوییدها می توانند یک بیماری شدید دیگر ایجاد کنند ، معروف به تب هموراژیک با سندرم کلیوی یا HFRS. علائم اولیه این بیماری مشابه علائم HPS است و شامل تب ، استفراغ و سرگیجه است. اما HFRS همچنین می تواند باعث خونریزی و نارسایی کلیه شود.

 

آنتراکس

anthrax-spores-110930-02 (اعتبار تصویر: CDC / لورا رز)

ممکن است شما با حملات ضد انقباض در سپتامبر 2001 در ایالات متحده ، که 5 نفر را کشته و 17 بیمار را تجربه کرده است ، آشنا باشید و در مجموع بدترین حمله بیولوژیکی در تاریخ ایالات متحده به حساب می آیند.

 

ممکن است شما با حملات ضد انقباض در سپتامبر 2001 در ایالات متحده ، که 5 نفر را کشته و 17 بیمار را تجربه کرده است ، آشنا باشید و در مجموع بدترین حمله بیولوژیکی در تاریخ ایالات متحده به حساب می آیند.

 

آنتراکس نوعی بیماری عفونی است که توسط باکتری Bacillus anthracis ایجاد می شود ، که در خاک زندگی می کند و معمولاً حیوانات وحشی و اهلی مانند بز ، گاو و گوسفند را آلوده می کند. انسان ها معمولاً هنگام برخورد با حیوانات آلوده یا محصولات حیوانی ، به این بیماری مبتلا می شوند. اگرچه وقتی اسپورهای باکتریایی وارد پوست شما می شوند ، جنین سیاه می شود ، اما افرادی که با پنهان حیوانات یا پشمهایی که ممکن است به آنتراکس آلوده شوند کار می کنند همچنین مستعد استنشاق B. anthracis هستند. این روش ریوی عفونت با این بیماری کشنده تر است که 92 درصد موارد گزارش شده منجر به مرگ می شود.

MRSA "superbug"

mrsa ، باکتری ها ، استاف (اعتبار تصویر: موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی (NIAID))

کوتاه برای استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین ، MRSA نوعی باکتری "استاف" است که قادر به ایجاد عفونت های پوستی و خونریزی خطرناک برای زندگی است و در برابر بیشتر آنتی بیوتیک های مورد استفاده در درمان چنین عفونت ها مقاوم است.

 

مقاومت MRSA در برابر آنتی بیوتیک ها از دهه 1940 ، هنگامی که پزشکان شروع به درمان عفونت های استاف با پنی سیلین کردند ، آغاز شد. استفاده بیش از حد (و استفاده نادرست) از این دارو باعث شده تا میکروبها در طی یک دهه مقاومت به پنی سیلین را تحقق بخشند ، طبق یک ویژگی در مجله هاروارد ، باعث شد پزشکان شروع به درمان عفونتهای استافیک با داروی متی سیلین کنند. اما MRSA مقاومت به متی سیلین را نیز ایجاد کرد. در حقیقت ، این superbug اکنون در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک های پنی سیلین از جمله آموکسی سیلین ، اگزاسیلین ، دیکلوکساسیلین و سایر موارد در کلاس بتالاکتام آنتی بیوتیک ها مقاوم است.

 

طبق گفته های کلینیک مایو ، عفونت های استاف روی پوست به صورت برجستگی های کوچک قرمز شروع می شود اما می تواند به آبسه های بزرگی تبدیل شود که نیاز به تخلیه جراحی دارند. عفونت های جدی تر با باکتری ها در بدن می تواند رخ دهد ، از جمله خون ، قلب و استخوان. چنین عفونت هایی می تواند کشنده باشد.

 

پرتوس

سرفه ، سرفه بزرگ ، کودک بیمار ، بیماری (اعتبار تصویر: Ilike | Shutterstock)

سرفه نیز به عنوان سرفه بزرگ معروف است و یک عفونت باکتریایی دستگاه تنفسی است که توسط باکتری Bordetella pertussis ایجاد می شود. همانطور که از نام آن پیداست ، علائم سرفه سرفه سرفه شدید است.

 

به گفته CDC ، پرتوسیس مخصوصاً برای نوزادانی که می توانند دچار آپنه یا متوقف شدن در تنفس شوند ، خطرناک است. براساس CDC ، حدود 50 درصد از نوزادانی که به سرفه سرفه مریض می شوند ، باید بستری شوند و 25 درصد از بیماران بستری نیز مبتلا به عفونت ریه هستند. بیشتر افرادی که در بین سالهای 2000 تا 2012 بر اثر سرفه شدید (87 درصد) فوت کرده اند ، نوزادانی کمتر از 3 ماه داشتند. مطابق CDC ، بهترین راه برای جلوگیری از سیاه پوستی واکسینه شدن است. دو واکسن برای سرفه بزرگ وجود دارد ، یکی برای کودکان زیر 7 سال به نام DTap و دیگری برای کودکان بزرگتر ، نوجوانان و بزرگسالان به نام Tdap.

 

کزاز

ناخن زنگ زده ، منبع clostridium tenani باعث کزاز می شود. (اعتبار تصویر: Devil007 / Shutterstock.com)

همان واکسنی که در برابر خارش سیاه (Tdap) از آن محافظت می کند ، می تواند شما را از کزاز نیز محافظت کند ، یک عفونت ناشی از باکتری Clostridium tetani. مطابق با CDC ، C. tetani یک بار در بدن سمی تولید می کند که باعث انقباض دردناک عضلات می شود. گردن و فک معمولاً اولین قسمت های بدن است که به این بیماری مبتلا می شوند و منجر به نام دیگر کزاز "قفل گاو" می شود.

 

باکتری هایی که باعث ایجاد کزاز می شوند از طریق پوست وارد بدن می شوند اما در خاک یا خاک زندگی می کنند (و همچنین چیزهایی که در خاک قرار دارند مانند ناخن های زنگ زده) و در روده حیوانات و افراد زندگی می کنند.

 

cholera hospital

مننژیت

نمایی از پایه مغز با خونریزی شریان ها. (اعتبار تصویر: مجله آمریکایی آسیب شناسی / ریتر و همکاران)

مننژیت به التهاب مننژها یا غشاهای پوشاننده مغز و نخاع اشاره دارد. این بیماری عفونی می تواند توسط تعدادی از موارد از جمله قارچ ها ، ویروس ها و باکتری ها ایجاد شود. [مرتبط: 5 واقعیت مننژیت که باید بدانید]

 

مننژیت باکتریایی و ویروسی شایع ترین انواع است و می تواند از فرد به فرد دیگر گسترش یابد. در حالی که مننژیت باکتریایی اغلب از طریق بوسه پخش می شود ، معمولاً وقتی شخص با مدفوع فرد آلوده تماس برقرار می کند (مثلاً هنگام تعویض پوشک یا وقتی شخصی بعد از استفاده از توالت دست خود را به درستی شستشو ندهد) مننژیت ویروسی به طور معمول پخش می شود. با توجه به CDC.PLAY SOUND

 

برخی از افراد پس از آسیب دیدگی در سر ، انجام جراحی مغز یا ابتلا به سرطان خاص ، دچار مننژیت می شوند. این نوع مننژیت مسری نیست و مننژیت قارچی نیز نیست ، که مسئولیت شیوع مننژیت در ایالات متحده در سال 2012 را بر عهده داشت.

 

برخی از مبتلایان به مننژیت به بیماری مننژوکوک مبتلا می شوند که به دلیل باکتری Neisseria meningitides ایجاد می شود. براساس CDC ، این بیماری باعث ایجاد علائم شبه آنفولانزا و همچنین تهوع ، استفراغ ، افزایش حساسیت به نور و حالت روانی غیر طبیعی یا گیجی می شود.

 

سیفیلیس

سفلیس توسط Treponema pallidum ، یک باکتری مارپیچی شکل به نام اسپیروکت ایجاد می شود. (اعتبار تصویر: CDC)

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که به راحتی درمان می شود اما در صورت غفلت می تواند منجر به عوارض جدی شود. در مرحله اول بیماری ، زخم ممکن است در دستگاه تناسلی یا مقعد فرد ظاهر شود. معمولاً این زخم ها کوچک و بدون درد هستند و به خودی خود بهبود می یابند و باعث می شود بسیاری از افراد به سادگی از این موارد غافل شوند یا آنها را با موهای زائد یا لکه های اشتباه بکشند.

 

مرحله دوم این بیماری قابل توجه تر است و معمولاً با بثورات در یک یا چند قسمت از بدن شروع می شود. بعضی اوقات این بثورات بسیار ضعیف هستند و از آنجا که خارش پیدا نمی کنند ، افراد آلوده به این بیماری ممکن است نمی دانند که مبتلا به آن هستند. برخی دیگر ممکن است علائم شدیدتری مانند تب ، تورم غدد لنفاوی و درد عضلات ایجاد کنند.

 

اگر سیفیلیس در تمام مراحل اول و دوم بیماری درمان نشود ، می تواند بعداً مشکلات بسیار شدیدتری ایجاد کند. برخی از افراد تا 10 تا 30 سال پس از انقباض بیماری علائم اواخر مرحله سیفیلیس را نشان نمی دهند. علائم مرحله اواخر شامل مشکل در هماهنگی حرکات عضلانی ، فلج ، بی حسی ، کوری و زوال عقل است. این بیماری همچنین می تواند به اندام های داخلی آسیب برساند ، که می تواند منجر به مرگ شود.

 

سارس

(اعتبار تصویر: CDC / دکتر فرد مورفی)

سندرم حاد تنفسی حاد یا SARS ویروسی است که در پشت همه گیر سال 2002 و 2003 وجود دارد که بیش از 750 نفر را در سراسر جهان کشته است. SARS توسط خفاش ها ، دقیقاً مانند ویروس های ابولا ، ویروس ماربورگ و MERS ، در افراد پخش شده است. طبق گفته های موسسه ملی بهداشت ، ویروس SARS احتمالاً در خفاش های نعل اسب در چین سرچشمه گرفته است.

 

براساس WHO ، SARS با تب بالا ، سرفه خشک ، تنگی نفس و ذات الریه مشخص می شود.

 

کبد

جمجمه اسکلت جذامی 4000 ساله که در راجستان هند به خاک سپرده شده است. این اسکلت درون یک محفظه سنگی بزرگ که از خاکستر منجمد پر شده بود ، تطهیر می شد ، که در سنت ودایی تصفیه شده است. (اعتبار تصویر: گوئن رابینز)

یک بیماری مسری ، مزمن ، جذام توسط یک باکتری معروف به مایکوباکتریوم leprae ایجاد می شود. بیماری هانسن نیز نامیده می شود ، پس از پزشک نروژی که باکتری مسئول را پیدا کرد ، جذام روی پوست ، اعصاب محیطی ، دستگاه تنفس فوقانی و چشم ها تأثیر می گذارد. در صورت عدم درمان ، این امر می تواند باعث ضعف عضلات ، بدشکلی و آسیب دائمی عصب شود. [مرتبط: 6 واقعیت عجیب درباره Leprosy]

 

افراد مبتلا به جذام برای جلوگیری از شیوع بیماری از قرنطینه استفاده می کردند ، اما همانطور که اکنون پزشکان می دانند ، این بیماری به شدت مسری نیست. این بیماری از طریق قطره هایی که فرد آلوده سرفه می کند یا عطسه می شود منتقل می شود. به گفته کتابخانه ملی آمریکا ، به سادگی لمس کردن با شخص مبتلا به جذام معمولاً باعث عفونت نخواهد شد و سیستم ایمنی فرد سالم به طور معمول می تواند از عفونت باکتری های عامل بیماری جلوگیری کند. با این حال ، کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض خطر جذام قراردادی هستند.